perjantai 14. maaliskuuta 2014

Töissä Sokoksella!

Laura Ashleyn jälkeen olin 5kk (syyskuu 2013-tammikuu 2014) töissä Helsingin Sokoksella naisten alusvaate- ja naisten pukeutumisen osastoilla. Nyt on 8kk alla asiakaspalvelu ja muoti alalta. Sokos oli erilainen paikka työskennellä. Laura Ashley on pieni butiikki Espalla kun taas Sokos on iso ketju ja iso tavaratalo keskellä Helsingin keskustaa. Siellä opin uusia ja erilaisia juttuja. Isossa tavaratalossa työskentely on erilaista ja asiakaskunta on suurempi ja erilaisempi.

Aluksi harjoittelin vain kassan käyttöä, mutta kun se alkoi sujua, siirryin pikkuhiljaa osastoille ja kentälle töihin. Aluksi olin aika paljon naisten alusvaateosastolla. Kulutin yksi päivä yli kolme tuntia sovittamassa erilaisia rintaliivejä ja kollegani opettivat minua samalla mitkä ovat oikeanlaiset liivit ja miten niitten kuuluu istua. Tiesin että olin käyttänyt vääränlaisia rintaliivejä jo pitkään, mutten tiennyt, että minun koko olin niin pahasti mennyt väärin.  Suosittelen kaikille, että kun menette seuraavan kerran ostamaan rintsikoita, menkää vähän laadukkaampaan kauppaan, eikä tarvitse mennä mihinkään kalliiseen Sokos on hyvä ja pyytäkää myyjien apua niitten rintsikoiden kanssa! Minä lupaan, että kun heiltä löytyy todella hyvää ammattitaitoa he löytävät teille juuri ne sopivat ja parhaimmat liivit. Ihmiset eivät tajua sitä, että kun he käyttävät vääränlaisia liivejä että se voi aiheuttaa paljon selkäkipuja ja niitten käyttö tuntuu epämukavalta. Sitäpaitsi se vaikuttaa myös ryhtiin. Minulla oli usein sellainen fiilis et kun pääsin kotiin halusin ottaa rintsikat pois päältä mahdollisimman nopeasti, koska ne ahdistivat minua niin paljon. Mutta nyt kun sain oikean kokoni ja olen muutamat parit ostanut, niin voin sanoa, että minulla on nyt paljon vapautuneempi fiilis. Rintsikat istuvat nykyään niin hyvin, että en nykyään edes huomaa että ne ovat minulla päällä! Ryhti on parantunut, eikä rintsikoiden käyttäminen ahdista enää. Joten ihmiset kuunnelkaa minua ja ottakaa neuvosta ja pyytäkää apua niiltä myyjiltä! Ja raaskikaa käyttää vähän rahaa niihin rintaliiveihin. Laatuun kannattaa panostaa varsinkin jos se on teidän terveydestänne kyse.

Opin myös paljon sukkaosastolta erilaisten sukkien laaduista ja malleista. Aluksi oli hankalaa, mutta kun oppi oli kivaa palvella asiakkaita ja löytää niille se mitä he etsivät. Loput ajasta työskentelin pukeutumisen osastolla. Pääsin pukemaan muutamana asiakkaan päälle, mikä oli parhaita kokemuksia. Oli parasta kun oppi tuntemaan meidän valikoiman hyvin, pysty viemään asiakkaan sovituskoppiin ja tuomaan erivaihtoehtoja tälle, näin oli helpompi palvella. Myyjänä oppii näkemään asiakkaan eri tavalla. Kun, siihen alkaa pikku hiljaa tottua ja näkee asiakasta ja hän pyytää jonkun tietyn tuotteen, sinä pystyt pelkästään sen perusteella päättelemään mitä hänellä on päällä, että minkä tyyppiset vaatteet hänelle sopisi, minkä kokoinen hän on ja mitkä värit hänelle sopii. Monesti kuuli sitä, kun asiakkaat kommentoivat minun tuomiani vaatteita ”Voi miten ihana, en olisi ikinä osannut itse valita tuota itselleni”. Ja minusta on ihanaa oppia tämä taito. On ihanaa nähdä kun he lähtevät tyytyväisinä ja iloisina luotani. Se tuotti aina hyvän mielen. Toinen mistä oli paljon iloa on kielitaitoni. Palvelin monia venäläisiä asiakkaita ja toimin monesti tulkkina mm. hajuvesiosastolla. Ja voi kuinka tyytyväisiä he olivat kun he saivat palvelua ja vielä venäjäksi ja saivat mukaansa juuri sen minkä halusivat ja etsivät. Sitä ilon ja kiitollisuuden määrää ei voi kuvailla. Ja se tuottaa minulle paljon iloa ja tyytyväisyyttä. Harva niistä venäläisistä puhu englantia niin ne ovat onnessaan kun saavat palvelua omalla kielellä. Vaikka meidän osastolla on venäjänkielen osaavia myyjiä, meitä ei kuitenkaan ole niin montaa ja aina ei kerkeä palvelemaan aivan jokaista.

Myyjänä pystyi seuraamaan ja pistämään merkille minkälaisia vaatteita ja asusteita asiakkaat käyttävät. Siitä oli hyvä oppia ja omaksumaan mitä erikoisimpia vaate yhdistelmiä ja tyylejä. Sokos oli upea paikka työskennellä. Käteen jäi niin paljon ja opin niin paljon uusia juttuja niin muodista, muodin historiasta, että asiakaspalvelusta, yhteistyöstä ja itsehillinnästä ja kärsivällisyydestä. Työporukka ja työilmapiiri oli tosi kotoisa ja minut otettiin heti avoimin sylin vastaan. Työkaverit olivat mahtavia ja ammattitaitoisia. Meillä on mahtava pukeutumisenneuvoja, joka löytää vaatteita ihmisille kuin ihmiselle silmänräpäyksessä! Meillä on hyvä farkkujen asiantuntijoita ja mahtavia alusvaate eksperttejä. Jos annatte heille mahdollisuuden ja uskallatte kysyä apua, lupaan että ette lähde tyhjin käsin kotiin ja olette enemmän kuin tyytyväisiä.

Samoissa tunnelmissa kohti uusia haasteita ja kohti uutta työpaikkaa (:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos mielipiteestäsi! :)